Presentationstråden!

Allt som inte passar någon annanstans tar vi här
Moppe-Johan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moppe-Johan » ons 22 jul, 2009 12:15 am

Johan, 35 år, har en XT600E-90, teknikintreserad, håller på med komunikationsradio på dagarna.

Gillar grusvägsåkning.

Bor i Södra Sthlm.
0 x
Lagom är bra.

kristoffer
Ny medlem

Inlägg av kristoffer » ons 02 sep, 2009 3:07 pm

Hejsan Kristoffer här å e 22 år som har köpt mig en xt 87 600cc som jag under vintern har plockat ner å lackerat om plus svetsat om ramen å pulver lackat med Yamaha originalröd, samt nya pirelli mx scorpion extra load fram har jag nu 90/90/21 å bak har jag 120/110/18 offrod mönster betalade 800 kr för montering och däck.Har dock fått lite små problem med den under sommaren somjag inte har fått löst så hjälp att lösa dom skulle inte vara fel
0 x

Jörgensen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jörgensen » tor 26 aug, 2010 3:52 pm

Hej,

Janne heter jag. Nybliven XT ägare. Bytte till mig en XT600e -01 i förgår. Bara hunnit med ett par mil ännu men det känns som vi skall kunna trivas bra ihopp. Bor i skogen norr om linköping.

Edit:
Idag 1/9 gick den igenom besiktningen också
Senast redigerad av 1 Jörgensen, redigerad totalt 0 gånger.
0 x
Janne Jörgensen
XT600e -01

WarriorXT
Medlem

Inlägg av WarriorXT » fre 22 apr, 2011 6:48 pm

Jag heter Göran Ånberg och är ny som XT-ägare men har alltid haft hojar sen jag var 16 år och fick ta mitt mc-körkort. Först i raden var en Zündapp KS 100 -69, dvs den var en "lättviktare" enligt de gamla reglerna som sa att hojen fick väga max 75 kg för att passa in i den kategorin. Sen följde en Yamaha 125 AS2 -71, efter den min första tungviktare - en Matchless 500 enstånka från -50 som jag slog av kicken på vid ett tillfälle när jag skulle starta den! 24 "vilda" hästar skulle den ha enligt uppgifterna - rejäla baktändningar kunde man i alla fall få av den...samtidigt var den urstark direkt från tomgång, vid ett tillfälle hade någon varit framme och lekt med växelspaken så när jag skulle köra den så låg trean i som var näst högsta växeln. Jag brukade lämna den med ettans växel ilagd, växelmönstret var det typiskt engelska med ettan uppåt och resten nedåt så jag letade efter friläget - men det var ganska långa slag mellan växlarna och man kunde hamna i frilägen mellan alla växlar, inte bara mellan ettan och tvåan - så jag hamnade mellan trean och fyran och kunde starta den som vanligt, när jag sen skulle köra iväg så gick det av gammal vana från Zündappen och Yamahan - jag trampade växelspaken nedåt och fick då i fyran och körde iväg som vanligt - inga problem, men jag tyckte bara att det var så lågt varv plus att det inte fanns några fler växlar (då tryckte jag växelspaken åt rätt håll!)
Sen följde en hel rad gamla engelska hojar, flera Triumph 650 med flintamotorer (separat växellåda), en Norton Commando 750, en Ariel som ursprungligen var en 2-cylindrig 500 men där motorn bytts till en 650 - så småningom blev det min första tunga japan, en Yamaha XS 650 -80 - en helt underbar hoj på krokiga asfaltsvägar - på såna vägar var det knappt någon som hängde med mig och jag blev aldrig frånkörd så länge det var krokigt - det blev jag däremot när det blev raksträckor och de större och snabbare som jag kört ifrån kom ikapp och blåste förbi mig! Det här var i början av 90-talet innan motorn skar på den - det blev ett ett antal år som jag var utan fungerande hoj pga ekonomin, sen köpte jag min fd svågers hoj när han tyckte att jag ändå körde den mer än vad han gjorde själv. Jag rastade den lite en vecka varje år när han och syrran och ungarna var på en ö på västkusten. Den har jag kvar, tänkte försöka göra i ordning den och sälja den - det är en Suzuki GSX 1100 -81 HPD (HopPlockadeDelar, det är nog nästan bara ramen som är kvar från -81, i övrigt är det delar från -82 och -83 och kanske ytterligare något år!).
2005 köpte jag min första sprillans nya hoj - en Yamaha Road Star Warrior XV 1700 -04 som jag kört mer än 5000 mil med, kors och tvärs i Sverige och även en del utomlands. Längsta sträckan utomlands var när vi var till Skottland 2006, då gick en dröm sedan lååångt tillbaka i tiden i uppfyllelse!!! Vi tog vägen över Kristiansand i Norge (därmed blev Norge nr 2 vad det gäller vägsträcka utomlands) och sedan färjan därifrån till Newcastle och därefter upp i Skottland och högländerna där vi aldrig varit tidigare - ett Norge i miniatyr! Vi hade tur med vädret - sämsta vädret hade vi i Sverige på väg upp till norska gränsen, 40 mil i ösregn, på andra sidan om Oslo kom solen fram och i Skottland var det mest enstaka korta skurar, bara en dag som det regnade mest hela dagen men det var dagen efter att vi kom till Newcasle och då var det bara skönt att ligga kvar på campingplatsen och bekanta oss med folk på puben och på campingplatsen.
Sedan snart 2 år bor jag utanför Västerljung i Trosa kommun - jag flyttade tillbaka till kommunen för att efter 7 år slippa pendlandet från Nyköping till jobbet - ödets ironi var att vi c:a 6 månader senare fick besked om att Bosch vill lägga ner fabriken! Fast om jag är kvar "to the bitter end" och inte hittar nåt nytt jobb under den arbetsbefriade uppsägningstiden, då hinner det ju bli drygt 3 år som jag sluppit pendla till jobbet (om man nu inte räknar 2 mil/dag som pendling, det gör inte jag - det är cykelavstånd!)
0 x

SilverbulletV40
Medlem

Inlägg av SilverbulletV40 » tis 21 jun, 2011 2:07 pm

Jag heter Andreas. Har precis skaffat en XT600 -89 efter att ha sålt min YZ250 -88.
Jag bor i Virserum i Småland.

Hoppas det blir lite fart på detta forumet för det kan bli väldigt användbart
Senast redigerad av 1 SilverbulletV40, redigerad totalt 0 gånger.
0 x
XT600 -89
XV1600 Wildstar -99

Torger
Medlem

Inlägg av Torger » tor 28 jul, 2011 2:19 pm

Halloj gubbar! Rickard var namnet bor i söderfors utanför tierp då min styvfarsa hade en xt 600 e som man fick låna o åka på hur mycke som hällst i skogarna i norr med crossdäck på så föll de ju sig självklart att man köpte sig en egen xt när hojjsuget vart för mycke, tycker xt är den mest driftsäkra bushojjen som finns för dom pengarna har strippat ner min o ska på me crossdäck åker ändå ifrån polarna som åker renodlade crosshojjar vilket är kul :)
0 x

glenn
Ny medlem

Inlägg av glenn » lör 08 okt, 2011 3:37 am

Glenn heter jag då, jobbar som UNIX.sysadmin men har tidigare jobbat som tekniker och även med bilar.

Har kört hoj sen jag var 16, och moppe innan det förstås, idag är jag 37 och bor i lägenhet, så det blir inte mycket hojåka, även om jag har en GSX1100e, lite moddad.

Mellan 1998 och 2001 körde jag en XT600E '95, som jag sen korkat nog sålde pga min dåvarande flickvän.

Gillade den hojen väldigt mycket, och saknar den fortfarande, visst, den var trött men pålitlig och skön att köra.
Körde den nästan dagligen då, även till och från jobbet och när man skulle handla nåt.. oavsett väder.
Körde både på gatan förstås, men mycket på skogsvägar runt där jag bodde då, och det är ju där den trivdes
absolut bäst, lyckades ävenm köra fast den i nån stor vattenpöl nån mil hemifrån, ensam en gång, mindre lyckat,
men mot alla odds startade den när jag lyckats släpa upp den på "land" igen..

När jag kör idag så är det mer om det är fint väder och jag verkligen har lust, inte så värst ofta :P

Iaf så letar vi hus, och hittar vi nåt vettigt med garage så blir det nog en XT igen, eller möjligen en TT.. därför reggade jag mej här :)
Senast redigerad av 1 glenn, redigerad totalt 0 gånger.
0 x

Madwolf
Medlem

Inlägg av Madwolf » fre 14 okt, 2011 11:37 am

Mitt namn är Robert Hedberg 45 år, kommer från Bohuslän men bor numera i Dalsland (Mellerud).
Började med 2-hjulingar vid 13 års ålder med en gammal Victoria moped på sommarstället, sen blev man 15 och köpte sig en Suzuki k50 som fick vara original i en vecka sen blev det filande och skruvande.
Tror jag hade den snabbaste 50cc i bygden, polishelikoptern trodde jag var MC den gången de samarbetade med MC-polisen och fick stoppat mig.

Sen blev man 18 och bil och då blev det uppehåll i många år med 2 hjul, men för 10 år sen köpte jag mig en rd125lc -83 som pendlingshoj och för 6 år sen köpte jag XT'n som jag kör idag.
(Lite tung och något hög (är bara 175cm lång) men perfekt för våra dåliga vägar häromkring och att det går att hålla samma tempo på grus som asfalt).

Har fått problem med handleder och händer, så de 2 sista åren har det varit väldigt dåligt med att köra hoj.
Innan brukade det bli mellan 1000-2000 mil om året.
Har kört i stort sett året runt, så länge vägarna är isfria och varmare än -10.
Hamnade i underkylt regn med RD'n en gång och det vill jag inte uppleva någon mer gång. Trodde det regnade fram tills jag skulle torka av visiret och upptäcker att det är isdroppar på det och vägen börjar få en farlig matt skimmer (svartis) inget roligt att då ligga i 110km/h med sommardäck.
Men jag hade tur och fick ner farten och resten av resan gick i 15-30 km/h till jobbet.

Skruvar med de flesta saker som går att skruva med och min XT börjar närma sig en total genomgång/renovering när ekonomin tillåter det. Har börjat fundera på något bekvämare fordon, men svårt att hitta om inte vikten ska bli för hög. Men har även lite funderingar på en URAL 2-hjulsdriven med sidvagn som adv/touring, men problemet är ju ekonomin eftersom jag tillhör skaran ej anställningsbara.
0 x
XT 600 Z Tenere -90 (3AJ)

Grottulf
Ny medlem

Re: Presentationstråden!

Inlägg av Grottulf » mån 17 sep, 2012 10:14 pm

Hej på er!

Fredrik heter jag, och jag bor i Värmland.
Jag trivs med att bröta runt i skogen, både på två och fyra hjul :D
Här finns några filmer med det sistnämnda:
http://www.youtube.com/user/TheRealGrottulf/videos

Jag är vanligtvis rätt så inriktad på jänkare både när det gäller bilar o motorcyklar (Muskelbilar, pickuper o HD).
Men det är något speciellt med stora encylindiga fyrtaktsstånkor, och en HD är inte helt optimalt i skogen :wink:
Så jag har fått en viss kärlek till dessa Yamaha-cyklarna 8)

Det började med en TT600 -89:a för ett 10-tal år sen.
Den gav mig en bra snabb-kurs i att skruva fyrtaktare, när jag upptäckte att det var väldigt dåligt oljetryck efter att jag köpt den :evil:
En kugge hade gått av på ett drev i växellådan, och rester hade fastnat i oljepumpen så den var skrot.
men efter byte till en ny pump, nytt drev, och allmän översyn med lite nya lager mm(och bort-rationalisering av balansaxeln när jag ändå var inne o grävde), så gick den som en skott :)

Men jag har alltid haft startproblem när den är varm,
och det är ju inte så kul när man har kört kärringstopp i ett kron-dike i skogen och ska försöka kicka igång den :evil:
Så senaste gången jag var ute och lekte i en kraftledningsgata, kickade jag av kicken :shock:

Efter det bestämde jag mig för att jag skulle ha elstart, så i helgen köpte jag mig en XT600E -98:a :)
Och idag hittade jag detta eminenta forum!

mvh
Fredrik
0 x
/Fredrik
XT600E 98:a
TT600 89:a

Smokey Hooker
Ny medlem

Inlägg av Smokey Hooker » fre 23 nov, 2012 9:59 pm

Hej! Är en nybliven XT600-88 ägare. Har åkt hoj sedan moppeåldern som för mig inföll i slutet på sextiotalet. Puch Florida, Dakota och sedan avslutades moppeeran med en ombyggd Zundapp Combinette med niohästars cylinder, nitton mm Bing förgasare och KS100 ljuddämpare. Jag tyckte den gick som ett as tills jag blev frånaxad av en Volvo Duett. Toppfarten var det dock inget fel på. Sedan har jag tagit mig genom ett flertal hojar där Suzuki varit temat de senaste tjugo åren. Började med en GSX1100E-82 och avslutades med en Suzuki Hayabusa -99. Har nu endast en GSXR1100 -88 kvar. Därutöver har det nu blivit en BMW 1150GS. Den samsas med renoveringsobjektet Ariel 350 -46. Ja,ja prylar, prylar och prylar. Midsommardagens morgon skulle jag grensla min XT400 för en skogstur. Då var den väck. Jag har haft förhoppningar om att den ska hitta hem men nu har jag gett upp och skaffat mig en ny kompis att tuffa runt med i skogen. För det är nog närmast det jag numera gör. Tuffar. Håller just nu på att fixa till litegrann. Byta kamkedja, packboxar i framgaffeln och allmä genomgång och service. Kul med ett XT600 - forum. Förresten, jag bor i en liten by tre mil sydväst om Kalmar. Byn heter Påryd.
0 x

Holger
Administratör

Inlägg av Holger » tis 27 nov, 2012 10:07 am

Välkommen hit! :-D
0 x

drömbågen
Ny medlem

Inlägg av drömbågen » mån 21 jan, 2013 5:05 pm

Hej en som jag förstår det nu(efter att läst i forumet) en nästan helgubbe på 44år. 3 söner 26, 21 och 5år och alla med samma hustru.
Fick nu äntligen tid och tillfälle att bli med en blå/gul XT600 Tener 88:a i december. Jag såg denna första gången(och blev kär) när jag skulle gå från att vara ungkar till pappa för 25år sen så det var på tiden att få täppt till svarta hål för mig.
Nu står den och jag hemma i garaget och tittar på varandra och väntar båda två på att det skall bli lite mildare väder.
När jag hittade denna sida/forum, steg tempen med åtminstonde 3-4 grader så snart skall vi nog få vår i Halland.
Har hyffsad koll på tekniken och är av typen som inte tror att jag inet skall lyckas med vad jag än tar mig för(kan vara ödesdiger ibland).
Mekar med allt, bilar, MC och maskiner. Kontrasterar detta med att sitta på kontor framför en dator på dagarna så man skulle kunna säga att min fritid är min absoluta återhämtning.
Hoppas vi hörs av!
0 x
Yamaha XT600 Tenere 1988
Yamaha AS3 125 1972
Vespa Poplino 125 1962
Pontiac Firebird 400 1969

Holger
Administratör

Inlägg av Holger » tis 22 jan, 2013 12:41 pm

Välkommen! :wink:
0 x

Turbotubbe
Ny medlem

Inlägg av Turbotubbe » ons 01 maj, 2013 8:45 am

Niklas heter jag, är 34 år och köpte en XT600E -90 i maj 2012.
Är väl inte i perfekt skick men den funkar och är nybesiktigad (april -13) så den rullar ett tag till.
Har en supertrapp-dämpare på och ljudet kan man bara gilla :-). Har den mest för att köra till och från jobbet.
Har alltid haft sporthojar men tänkte testa nåt nytt.
Nu funderar man på om man ska sälja eller behålla eller alternativt behålla och utöka med en sporthoj.
Bor i Ängelholm, Skåne.
/Niklas
0 x

Holger
Administratör

Inlägg av Holger » ons 01 maj, 2013 7:35 pm

Kul att du har hittat hit!
0 x

Skriv svar