Problem att starta med varm motor mm

Diskutera allt om era TT här
Skriv svar
Grottulf
Ny medlem

Problem att starta med varm motor mm

Inlägg av Grottulf » mån 17 sep, 2012 10:38 pm

Min TT600 -89:a är svårstartad när den är varm.
Är det så enkelt så att den går för fett tror ni?
Enligt tidigare ägaren skulle den vara trimmad med högkompskolv och kamaxlar vill jag minnas.
Och det stämmer nog för den är bra mycket vassare än XT:n jag köpte i helgen.
Och det verkar nästan vara överdrivet högt komp, för det går inte rulla igång den ens i nerförsbacke på asfalt på femmans växel...
Den snurrar runt tills den kommer till kompressionsfasen bara sen låser den bakhjulet, även om jag hoppar ner på sadeln i samma ögenblick så den får lite mer vikt.
Eller är detta normalt även original?

Ett annat hyss den har för sig är att det blir som ett varvstoppp på den vid ett visst varvtal, det är som om tändningen stänger av sig, och slår på igen när den kommit under varvtalet...
Sitter det något elektroniskt varvstopp på dem, eller är det ett förgasar- eller tändningsfel tror ni?
Att byta tändstift gör ingen skillnad.

Sen undrar jag om någon har tips på vad som är bästa sättet att kicka igång den på egentligen?
Jag har deaktiverat dekompressionsventilen på min, då jag inbillade mig att den fick svårare att tända med den på.
Sen brukar jag kicka sakta tills jag hittar kompressionsläget, och lägga vikt på kicken tills jag smyger förbi den.
Sen ställer jag cykeln på sidostödet, och hoppar på kicken med all kraft.
Detta ger iaf minst risk för bakslag med medföljande fotsmärtor har jag märkt :roll:
Men är det det bästa sättet? (det är ju iaf inte helt optimalt i skogen iaf :oops: )
0 x
/Fredrik
XT600E 98:a
TT600 89:a

Skriv svar